UTUonline

Tilaa verkkolehti

Voit tilata UTUonline-verkkolehden suoraan sähköpostiisi. Liittymällä postituslistalle saat ilmoituksen heti uuden numeron ilmestyttyä.

Nimi *
Sähköpostiosoite *

Tietoa verkkolehdestä

Verkkolehti ilmestyy joka toinen perjantai.
Päätoimittaja:
Anne Paasi, anne.paasi(a)utu.fi
Viestintä, 20014 Turun yliopisto

Toimitus:
Turun yliopiston viestintä
Viestintä, 20014 Turun yliopisto

ISSN:
1797-4461

Hyödynnä UTUonline-verkkolehden artikkelit

Turun yliopiston UTUonline-verkkolehden tekstisisällöt on lisensoitu Creative Commons Nimeä 1.0 Suomi -lisenssillä. Verkkolehden artikkeleiden ja uutisten tekstejä voi siis kopioida, levittää ja muokata omiin tarkoituksiin sopiviksi, kunhan noudattaa nimeämisvelvollisuutta. Jutussa on mainittava alkuperäisenä lähteenä UTUonline.fi-verkkolehti.

Marjat vähentävät maksan rasvoittumista

Pohjoisilla marjalaaduilla tehty tutkimus osoittaa marjoja sisältävän ruokavalion vaikuttavan suotuisasti maksan aineenvaihduntaan.

Ei-alkoholiperäinen rasvamaksa on länsimaissa huolestuttavalla nopeudella yleistyvä, lihavuuteen liittyvä elintasosairaus, joka liittyy metabolisen oireyhtymän riskiin.

- Marjojen on havaittu vähentävän maksan rasvoittumista ja mahdollisesti muitakin lihavuuteen liittyvien sairauksien riskejä, kertoo projektipäällikkö Jukka-Pekka Suomela Turun yliopiston biokemian ja elintarvikekemian laitokselta.

Tulos selviää tuoreesta tutkimuksesta, jossa tutkittiin suomalaisten marjojen ja teollisesti valmistettujen marjatuotteiden vaikutusta sairausriskeihin.

Rasvoittumisastetta kuvaava arvo laski neljänneksellä 

Tutkimuksen koehenkilöinä toimi 61 lievästi ylipainoista naista, jotka jaettiin satunnaisesti kahteen eri ryhmään viideksi kuukaudeksi. Toiselle ryhmistä jaettiin marjatuotteita päivittäin nautittaviksi osana normaalia ruokavaliota.

Marjatuotteissa käytettiin mustaherukkaa, tyrniä, puolukkaa ja mustikkaa. Päivittäinen marja-annos oli 163 g.

- Maksan rasvoittumisastetta kuvaavan ALAT-arvon havaittiin tutkimuksen aikana laskeneen marjatuotteita nauttineessa ryhmässä 23 prosenttia. Tässä ryhmässä havaittiin lisäksi lievästi suotuisia muutoksia myös muissa mitatuissa arvoissa, kuten verenpaineessa, Suomela sanoo.

Tutkimus toteutettiin Turun yliopiston biokemian ja elintarvikekemian laitoksen, Turun yliopiston kliinisen laitoksen, Turun ammattikorkeakoulun sekä seitsemän kotimaisen elintarvikealan yrityksen yhteistyönä.

Hankkeen ensimmäisen osakokeen tulokset on juuri julkaistu lehdessä European Journal of Clinical Nutrition. Kolmivuotinen tutkimus on pääosin Tekesin rahoittama.

 

Julkaistu 03.03.2010 15:08, päivitetty 03.03.2010 15:11